onsdag 25. november 2009

Jakt med basset igjen




I 1977 hadde jeg min første basset, en Basset Hound. Rasen var den gang ikke godkjent for jakt i Norge, fordi den ikke stod på listen over lavbente hunder, og det tok flere år fra jeg søkte, for så å purre, før det endelig kom offisiell godkjenning. Initiativet mitt førte faktisk til at rasen ble godkjent for jakt på rådyr i Norge.


Jeg trente opp hunden, og skjøt både hare og rådyr for min Hound, og overtok også en omplassert Basset Artesien Normand. Det viste seg dessverre at denne var døv (!), og kunne ikke brukes til jakt. Etter flere år med bassetene, lokket det å forsøke seg som ren harejeger, og det ble luzerner og hamilton i flere år, før jobben gjorde det umulig for meg å drive med hund.


Jeg har jaktet både rådyr, rein og elg i årene som er gått, men det er ikke det samme med rådyrjakt når man ikke kan drive med sin egen hund. Den siste tiden har lysten på dette vokst seg stadig sterkere, og i dag ble jeg enig med en jeger om å overta hans Basset Artesien Normand. Den er brukt til rådyrjakt, og er fire år.


Kona mi og jeg har vært på flere besøk på gården hvor hunden bor, og møtt en livlig, glad og livsfrisk hund med masse energi og stor selvtillit. En trygg og fin hund vi er spente på å bli ordentlig kjent med.


Fredag flytter Prikken inn hos oss, og etter en tilvennings-/pregningsperiode, skal den få prøve seg på rådyr :-)
Bildene er hentet fra nettet. Øverst bilde av Basset Hound, under er det bilde av Basset Artesien Normand.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar